اپال پارسیان سنگان

معرفی
این شرکت به منظور مدیریت و توسعه کارخانه های کنسانتره و گندله سازی به ظرفیت هرکدام 5 میلیون تن در مرداد ماه 1394 تاسیس شده است. هدف از سرمایه گذاری در این مجموعه، هدایت بخشی از نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید، تکمیل و ایجاد توازن در زنجیره فولاد بر اساس سند راهبردی 1404 فولاد کشور، توسعه مناطق کمتر توسعه یافته و نیز تولید و ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت تقویت اقتصاد مقاومتی بوده است. منطقه سنگان، از پتانسیل ویژه ای برای پاسخگویی به نیاز وافر مصرف فولاد کشور برخوردار است. در همین راستا، برنامه شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان برای تولید 5 میلیون تن کنسانتره و 5 میلیون تن گندله می باشد. چشم انداز منطقه سنگان بر اساس ذخیره معادن سنگان و تکمیل زنجیره ارزش فولاد شکل گرفته است.
زمینه فعالیت
شرکت اپال پارسیان سنگان در حال بهره برداری از یک واحد تولید کنسانتره سنگ آهن به ظرفیت 2/6 میلیون تن در سال بوده و از سوی دیگر عملیات ساخت کارخانه گندله با ظرفیت 5 میلیون تن در سال به اتمام رسیده و وارد مرحله تولید گردید.کارخانه کنسانتره 2/6 میلیون تن در سال یکی از خط تولیدهای کنسانتره در کشور است. ساخت کارخانه در کمتر از 30 ماه انجام شد که یک صفحه طلایی در صنعت کشور به شمار می آید.
کارخانه گندله سازی شرکت اپال پارسیان سنگان برای تولید محصولی کروی شکل به نام گندله  از جنس اکسید آهن با مشخصات فیزیکی و شیمیائی مورد نیاز واحدهای احیاء مستقیم به ظرفیت اسمی 5 میلیون تن در سال طراحی و اجرا گردیده است.
این طرح پس از کش و قوس های فراوان در زمان تحریم با پیمانکار خارجی و عدم همکاری توسط آن شرکت به پیمانکار ایرانی واگذار گردید. ایران در حال حاضر با دارا بودن دانش فنی و انتقال تکنولوژی چهارمین کشور جهان در زمینه طراحی و ساخت کارخانجات تولید گندله با ظرفیت 5 میلیون تن در جهان می باشد. پیشرفت فیزیکی این طرح در زمان تحویل (1393/10/30) 19% درصد بود که پس از آن، طی 26 ماه با پیشرفت متوسط ماهیانه  3%، در پایان سال 95 عملیات نصب، پایان یافت و عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی سرد از فروردین 96 آغاز و در تیرماه 96 به اتمام رسید، همچنین از مرداد ماه 96 راه اندازی گرم آغاز و در تاریخ 6 مهرماه 96 تولید آزمایشی گندله آغاز گردید. درصد پیشرفت ماهانه این پروژه در کشور سابقه نداشته است و رکوردی جدید توسط این مجموعه به ثبت رسیده است.
شایان ذکر است جهت تکمیل زنجیره فولاد، شرکا اپال پارسیان سنگان  طی قرارداد منعقده با پیمانکار طرح (کنسرسیوم شرکت‌های آسکوتک و سازه‌های صنعتی آذران) در حال ساخت کارخانه کنسانتره به ظرفیت 2/4 میلیون تن در سنگان، طی 27 ماه بوده که تاکنون 14 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. زمان آغاز بهره‌برداری از طرح مذکور سه ماهه سوم سال 1401 میباشد.