کاربرد تکنولوژی هوش مصنوعی در معادن

شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان به عنوان یک شرکت نوپا و جوان با تکیه بر دانش مهندسین و متخصصان ایرانی موفق شد با شروع از معادن و صنایع معدنی که نقطه شروع زنجیره ارزش فولاد هستند، به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند.
این شرکت همچنین توانست ظرف مدتی کوتاه ظرفیت استخراج معادن سنگ آهن کشور را با تهیه تکنولوژی استخراج روز دنیا و بومی‌سازی فرآیندهای مونتاژ ماشین‌آلات پیشرفته معدنی به میزان قابل توجهی افزایش دهد و به رفع گلوگاه مواد اولیه صنعت فولاد کشور کمک کند. راهکارهای نوآورانه بومی‌سازی به کار گرفته شده در شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان نویدبخش آینده درخشانی برای معادن کشور هستند. اخیراً مهندسین شرکت اپال کانی پارس که هلدینگ معدنی زیرمجموعه سرمایه‌گذاری پارسیان است موفق به اتمام عملیات نصب تکنولوژی‌ پایش ناخن مبتنی بر هوش مصنوعی روی شاول‌های فعال شدند که برای اولین بار در معادن کشور صورت می‌گیرد.

با توجه به شروع به کار رسمی ماشین‌آلات استخراج متعلق به شرکت اپال کانی پارس که هلدینگ معدنی شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان محسوب می‌شود در معادن غربی معدن سنگ آهن سنگان ایجاد امنیت در فرآیند استخراج و فرآوری سنگ آهن به منظور جلوگیری از وقفه‌های غیربرنامه¬ای در دستور کار مهندسین این شرکت قرار گرفت. یکی از مواردی که می¬تواند تولید را به خطر انداخته و فرآیند تحویل دهی سنگ را به تعویق بیاندازد، گیر کردن ناخن‌های شاول در کراشرها است. در صورتیکه ناخن شاول از دستگاه جدا شود و درون بار دامپ تراک بیافتد با تخلیه بار در کراشر ناخن درون آن گیر کرده و کراشر از کار می¬افتد. در چنین شرایطی تولید کارخانه نیز متوقف گردیده و خسارت بسیار بالایی به کارخانه وارد می¬شود. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، شرکت کانادایی Motion Metrics که بنیانگذار آن یک ایرانی است، برای اولین بار با ساخت دوربینی هوشمند و نصب آن بر روی بازوهای شاول توانست جدا شدن ناخن را تشخیص داده و با دادن هشدار به اپراتور شاول فرایند بارگیری را متوقف کرده و با بیرون کشیدن ناخن از بار سنگ آهن جلوی توقف احتمالی کراشر را بگیرد. شرکت مذکور با دریافت تاییدیه‌های لازم از سازنده‌های مطرح دنیا همانند شرکت کوماتسو توانسته مجوز نصب این سامانه را بر روی شاولها و بیلهای مکانیکی و لودرها دریافت کرده و در تمام دنیا تقریباً بدون رقیب فعالیت نماید. شرکت روسی VIST Group نیز توانسته این سامانه را طراحی کرده و بسازد هرچند به نسبت شرکت کانادایی موفقیت زیادی در فروش محصول خود نداشته و میزان رضایتمندی شرکتهای خریدار سامانه روسی نیز بالا نیست.

 

با توجه به اعمال مجدد تحریم‌های ثانویه آمریکا، خرید این محصول از شرکت کانادایی با دشواری روبرو شده است و امکان دریافت خدمات پس از فروش تقریبا غیر ممکن می¬باشد. ضمناً با توجه به افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده این تکنولوژی نوآورانه نیز بسیار بالا رفته است.
با توجه به موارد فوق، کمیته بومی‌سازی شرکت اپال کانی پارس و گروه بازرگانی این شرکت درصدد داخلی سازی این محصول برآمدند؛ یکی از گلوگاه‌های مهم پیاده‌سازی نوآوری‌هایی مانند این دسترسی به دانش فنی ساخت و نقشه ماشین‌آلات معدنی به هدف تلفیق تکنولوژی‌ها با یکدیگر است که به دلیل پیچیدگی و دشواری نقشه مونتاژ ماشین‌آلات معدنی تقریباً ناممکن می‌نمود. اما به دلیل این‌که فرآیند مونتاژ ماشین‌آلات پیشرفته معدنی به دلیل نقض قرارداد طرف اروپایی تماماً توسط مهندسان شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان صورت گرفت، تیم مهندسی این شرکت توانست به راحتی فرآیند ارتقاء تکنولوژی این ماشین‌آلات و بهینه‌سازی عملکرد آن‌ها را پیاده‌سازی نماید.
تکنولوژی مذکور در حال حاضر در حال تست عملیاتی است و با توجه به عملکرد موفقیت‌آمیز سامانه مذکور، اولین گام جدی هوشمندسازی معادن و ماشین‌آلات معدنی در کشور برداشته شده است.