گزارش تطبیقی محرومیت زدایی

یکی از مهم‌ترین ابعاد فعالیت هر شرکت، میزان ایفای تعهدات آن شرکت نسبت به جامعه یا ایفای مسئولیت اجتماعی است. میزان ایفای مسئولیت اجتماعی نمایانگر میزان سودمندی هر شرکت برای جامعه نیز هست. در همین راستا شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان با تأکید همیشگی بر ایفای مسئولیت اجتماعی و به عنوان قطب ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در مناطق محروم شمال شرق کشور، اقدام به تهیه گزارش‌های اشتغال، خلق ارزش، محرومیت‌زدایی، محیطزیست و آموزش می‌کند.

گزارش حوزه محرومیت‌زدایی شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، شامل گزارشی تطبیقی (بررسی تجربه‌های جهانی و راهکارهای بومی) و گزارش عملیاتی (تجربه شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان)  است. گزارش‌های تطبیقی به صورت دوماهیانه و گزارش‌های عملیاتی به صورت ماهیانه منتشر می‌شوند. گزارش تطبیقی شماره 1 محرومیت‌زدایی، به تجربه شرکت سنگ‌آهن کانادا (IOC-Iron Ore Company of Canada) که زیرمجموعه شرکت Rio Tinto است می‌پردازد.

شروع رشد اقتصادی مناطق محروم همیشه با مانع‌هایی روبرو است. جدای از دشواری برنامه‌ریزی و اجراء طرح‌ها به دلیل عدم وجود زیرساخت‌، دشواری تربیت نیروی کار بومی و ایجاد همراهی در میان بومیان از موانع جدی است. به همین دلیل شرکت‌های صنعتی و معدنی که معمولاً در مناطق عقب‌افتاده به عنوان روزنه‌های رشد آینده شکل می‌گیرند “برنامه”‌های مختلفی برای محرومیت‌زدایی از این مناطق تعریف می‌کنند تا: 1) مسئولیت اجتماعی خود را در قبال این منطقه‌ها انجام دهند؛ و 2) با محرومیت‌زدایی و تربیت نیروی کار بومی زبده، رشد آینده خود را تضمین کنند.

اهمیت برنامه‌ریزی سطح منطقه‌؛ تجربه کانادا

“شرکت سنگ آهن کانادا[1]” یک شرکت مهم تولیدکننده سنگ آهن در کانادا است که پس از ادغام با شرکت آمریکایی “اِم. اِی. هانا[2]” در سال 1949 میلادی شکل گرفت.

این شرکت اکنون در مالکیت یک کنسرسیوم متشکل از شرکت “ریو تینتو[3]” و “میتسوبیشی[4]” قرار دارد (با سهم مدیریتی شرکت ریو تینتو به میزان 58/7%). کارخانه‌های سنگ‌آهن این شرکت سال‌های دهه 1950 میلادی در منطقه “نیوفاندلند[5]” که یکی از

———————

[1] Iron Ore Company of Canada

[2] M. A. Hanna

[3] Rio Tinto

[4] Mitsubishi

[5] Newfoundland

سردسیرترین نقاط جهان است، تأسیس شده‌اند. در سال 2019، برنامه این شرکت تولید 20 میلیون تن کنسانتره (جهت مصرف در خط تولید گندله)، 12.5 میلیون تن گندله و 6 میلیون تن کنسانتره عیار بالا جهت فروش خام[1] بوده است.

شکل‌گیری این کارخانه‌ها باعث شد شهرهای دو قلوی “لابرادور سیتی[2]” و “وابوش[3]” که در کانادا به “لابرادور وست[4]” مشهور هستند در دهه 1960 میلادی تأسیس شوند.

———————

[1] Concentrate for Sale (CFS)

[2] Labrador City

[3] Wabush

[4] Labrador West

طرح‌های محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و اجتماعی این شرکت به همراه حمایت‌های دولتی باعث شد یکی از سردسیرترین نقاط جهان را تبدیل به یک مرکز اشتغال و حتی گردشگری نماید.

ویژگی‌های مهم لابرادور سیتی

  1. بهره‌مندی از طرح جامع توسعه‌ای و شهری[1]؛
    ———————

[1] https://geonl.net/mapguide/LabCityPublic

———————

[1] https://labradorwest.com/work/planning-development/town-labrador-city

  1. ایجاد بستر مناسب برای گردشگری؛
  2. همکاری دولت از طریق اعطای امتیاز مالیاتی برای شرکت‌ها یا کسانی که در منطقه شروع به فعالیت کنند.
  3. اهمیت و گستره فعالیت‌های شرکت سنگ آهن لابرادور و تجربه این شرکت در محرومیت‌زدایی و ایجاد بسترهای مناسب برای رشد مناطق شهری با یک مثال قابل فهم است. آقای “برایان مالرونی[1]” که به عنوان مدیرعامل این شرکت از سال‌های 1977 تا 1983 فعالیت می‌کرد، با استفاده از تجربیات خود در این شرکت توانست به مدت 10 سال از سال 1984 تا سال 1993 میلادی به عنوان نخست وزیر کشور کانادا فعالیت نماید.در گزارش تطبیقی شماره 2 به مبحث آموزش خواهیم پرداخت.
    ———————
    [1] Brian Mulroney